Your not so typical graduation-love story.
🎓

Your not so typical graduation-love story.

June 20, 2020
Varia
Type
📓 Blog
Link to story

Ik kan het bijna niet geloven. Het einde van een hoofdstuk is aangebroken.

Met trots kan ik meedelen dat ik met grootste onderscheiding (summa cum laude) ben afgestudeerd als Master of Science in de Psychologie aan de Universiteit Gent, in de afstudeerrichting Bedrijfspsychologie en Personeelsbeleid.

Desondanks dit laatste jaar een onverwachte wending heeft aangenomen (COVID-19), kan ik terugblikken op een studententijd om U tegen te zeggen. Ik ben gestart als topsport-student en geëindigd als student-ondernemer, waarbij ik in de afgelopen 3 jaar co-founder ben geworden van 2 startups. Daarnaast heb ik ook enkele onvergetelijke buitenlandse ervaringen kunnen meepikken en kan ik zeggen dat ik gedurende mijn universitair parcours drie keer verliefd ben geworden. Ik verklaar mezelf nader:

1. In de zomer voor het eerste bachelorjaar aanvatte, op een camping in Spanje, leerde ik mijn vriendin Mona kennen. We hebben heel ons hoger onderwijs avontuur afgelegd, waarbij ik voor het merendeel van mijn papers kon rekenen op een strenge taalkundige en statistische doorlichting. Deze week vieren we dan ook ons 6e jaar samen en studeert Mona ook af als master in de pedagogische wetenschappen.
  2. Vervolgens heeft de Universiteit Gent mij (op en iets minder romantische manier) kriebels in de buik bezorgd en de ondernemer in mij wakker gemaakt. De afgelopen jaren ben ik in contact gekomen met ongelooflijk inspirerende ondernemers en heb ik kunnen genieten van fantastische begeleiding bij Durf Ondernemen!. Bedankt Tom Van Damme, Steve Stevens en Toto De Brant.
  3. Tot slot ben ik nog een derde keer verliefd geworden tijdens mijn opleiding; en dit keer op de wonderlijke wereld van de gedragseconomie. Dit is een relatief jonge stroming binnen de psychologie die vertrekt van de idee dat mensen niet altijd rationeel handelen; en dit zelfs op een voorspelbare manier. Als één van de eerste lichtingen psychologen in opleiding kregen we in het derde jaar het vak ‘Gedragseconomie’ onderwezen door Prof. dr. Wouter Duyck en Prof. dr. Frederik Anseel en Cedric Velghe. Een nieuwe wereld ging voor mij open. Het was voor mij meteen duidelijk dat ik hier verder mee aan de slag wilde gaan. Ik heb er dan ook bewust voor gekozen om mijn stage en thesis in het kader van dit vakgebied vorm te geven. Voor mijn stage kreeg ik de kans om voor Securex (onder de fantastische begeleiding van Eva Vandenheede) een praktisch en maatschappelijk relevant experiment uit te werken en hands-on aan de slag te gaan met gedragsinzichten op de werkvloer bij CM (waarover binnenkort meer!). Ook voor mijn thesis kreeg ik onder begeleiding van Prof. dr. Wouter Duyck de kans om in samenwerking met Stad Gent aan de hand van gedragseconomische inzichten een oplossing te zoeken voor een maatschappelijk prangende problematiek (ook hierover binnenkort meer in een apart toegewijde post). Ik wil dan ook bij deze iedereen bedanken die mij deze kansen heeft gegeven en mee voor een stimulerende leeromgeving heeft gezorgd.

Nu, wat brengt de toekomst voor mij? Men zegt steeds “Doe iets wat je graag doet”. En dat plan ik dan ook te doen. Ik kan enthousiast meedelen dat ik vanaf september mijn doctoraatsonderzoek zal aanvatten. Het zal een gedeelde samenwerking worden tussen de faculteit psychologie en economie waarbij ik mijn passie voor ondernemen en gedragseconomie zal kunnen combineren in een enorm actueel en maatschappelijk topic (waarover binnenkort meer! 😅).

Ik kijk alvast uit naar wat de toekomst te bieden heeft.

Mathias Celis